Deklaracja dostępności strony internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubartowie.
Dostępne i przyjazne miejsce odgrywa ważną rolę w tworzeniu integracyjnego społeczeństwa. Zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z zastosowaniem uniwersalnego projektowania, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubartowie wprowadza działania, które mają za zadanie poprawić dostępność w budynku dla osób mających trudności w poruszaniu się.
Osoby ze szczególnymi potrzebami stanowią dużą grupę ludzi do której należą: osoby niepełnosprawne, osoby starsze, rodzice z dziećmi, kobiety w ciąży oraz osoby z tymczasowym ograniczeniem poruszania się m.in. osoby z urazami kończyn. Realizacja działań ma na celu stworzenie sprzyjających warunków w budynku, które zapewnią bezpieczne i samodzielne funkcjonowanie każdemu mieszkańcowi Lubartowa.
1. Nazwa podmiotu publicznego
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubartowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej MOPS Lubartów.
2. Data publikacji i aktualizacji
Data publikacji strony internetowej: 2020-02-17 r.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2022-12-02 r.
Data sporządzenia: 2022-11-02 r.
3. Dane kontaktowe
Osoba do kontaktu: Monika Matuszak-Budzka
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
telefon: 81 8554450
4. Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
5. Informacje na temat procedury
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audio deskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie (imię, nazwisko oraz dane kontaktowe), wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
W sprawie problemów z dostępnością cyfrową można kontaktować się pod numerem 81 8554450 oraz za pomocą poczty elektronicznej Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. lub za pomocą poczty tradycyjnej pod adresem: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubartowie, ul. 3-go Maja 24 A, 21-100 Lubartów.
Osoba zgłaszająca powinna wskazać dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny element lub treść. Należy również opisać na czym polega problem i jaki sposób rozwiązania byłby najbardziej pomocny.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniania dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich
6. Skróty klawiaturowe
Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
7. Dokumenty
Na stronach ośrodka znajduje się wiele plików do pobrania. Większość z nich pochodzi z zasobów wewnętrznych. Może się zdarzyć, że nie wszystkie pliki będą w pełni dostępne, np. może w nich brakować nagłówków lub opisów alternatywnych do tabel i grafik.
8. Dostępność architektoniczna
Budynek siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubartowie składa się z dwóch segmentów. Do pierwszego z nich wejście na posesję Ośrodka ulokowane jest od strony ul. 3-go Maja, prowadzi do niego bramka, przy której umiejscowione są schody oraz pochylnia dla niepełnosprawnych, natomiast drzwi wejściowe do budynku znajdują się na terenie płaskim.
Do drugiego segmentu prowadzą dwa wejścia, pierwsze wejście znajduje się na terenie płaskim od strony ul. 3-go Maja, natomiast drugie wejście usytuowane jest od strony placu wewnętrznego Ośrodka, znajdującego się po przeciwnej stronie budynku i prowadzą do niego schody oraz pochylnia dla niepełnosprawnych. Dla osób na wózkach dostępny jest tylko korytarz i pomieszczenia na parterze. Do części budynku prowadzą schody. W budynku nie ma windy.
Na parkingu przed siedzibą Ośrodka wyznaczone jest miejsce parkingowe dla osoby niepełnosprawnej.
Budynek Dziennego Domu Pomocy Społecznej w Lubartowie posiada dwa wejścia, w tym jedno, z tyłu budynku dla osób niepełnosprawnych. Dla osób na wózkach dostępny jest tylko korytarz i pomieszczenia na parterze. Do części budynku prowadzą schody. W budynku nie ma windy. W budynku na parterze jest toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych.
Do budynków i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W żadnym z budynków nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
9. Dodatkowe informacje
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH
- Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab.
- Nawigacja jest też przyjazna dla osób niewidomych dzięki unikalnym tytułom podstron i porządkującej funkcji nagłówków.
- W całym serwisie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności – klawisz TAB.
- Linki – także te prowadzące do serwisów zewnętrznych – otwierają się w tym samym oknie.
- Kontrast tekstu do tła – dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących.
- Staramy się pisać zrozumiałe teksty oraz formatować je w sposób zgodny z zasadami dostępności.
- Zdjęcia i grafiki w serwisie mają alternatywne opisy, aby ich treść była dostępna dla osób niewidomych oraz osób, które nie wyświetlają grafiki na przykład na urządzeniach mobilnych.
Serwis jest wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądnie treści przez osoby niedowidzące nie korzystające z technologii asystujących
W najwyżej na stronie umiejscowionym menu znajdują się pomocne opcje:
- „Kontrast”
- „Rozmiar czcionki”
- „Widok”
KONTRAST
Kontrast kolorystyczny elementów przekazujących treści ma stosunek jasności tekstu do tła (normalny, nocny, czarno-biały, czarno-żółty)
ROZMIAR CZCIONKI
Rozmiar czcionki umożliwia zastosowanie domyślnej, większej lub mniejszej czcionki
Dodatkowo przeglądarki internetowe za pomocą skrótów klawiaturowych lub odpowiednich ustawień umożliwiają powiększenie serwisu. Jest to szczególnie pomocne dla osób z wadą wzroku. Aby powiększyć tekst należy wybrać odpowiednią kombinację klawiszy:
FIREFOX, CHROME, INTERNET EXPLORER
- [CTRL] oraz [+] aby powiększyć widok
- [CTRL] oraz [-] aby pomniejszyć widok
OPERA
- [SHIFT] oraz [+] aby powiększyć widok
- [SHIFT] oraz [-] aby pomniejszyć widok